DATA DODANIA: 28 listopada 2024

Polskie stoisko narodowe na targach FoodService & Hospitality Expo 2024 w Bukareszcie

W dniach 16-18 listopada 2024 roku Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa zorganizował po raz pierwszy stoisko narodowe na targach FoodService & Hospitality Expo w Bukareszcie.

Na stoisku zorganizowanym pod hasłem „Poland tastes good” swoje produkty zaprezentowało 10 przedsiębiorców z sektora rolno-spożywczego. Odwiedzający targi mogli zapoznać się z urozmaiconą ofertą produktową z Polski, eksponowaną przez doświadczonych eksporterów żywności i napojów. W Bukareszcie promowane były m.in. mrożone owoce i warzywa, koncentraty i soki, dżemy, herbaty, wyroby czekoladowe i inne słodycze, nabiał, proszki mleczne, owoce morza, produkty ekologiczne, produkty wegańskie, dania gotowe oraz półprodukty dla przemysłu mleczarskiego, cukierniczego i piekarniczego.

Targi w Bukareszcie nastawione są na intensyfikację kontaktów B2B producentów i dystrybutorów żywności, jak również sektora HoReCa. Tegoroczna, 4. edycja targów przyciągnęła około 250 wystawców, w tym 60 spoza Rumunii, oraz ponad 20 tys. zwiedzających, głównie handlowców i dystrybutorów żywności.

Drugiego dnia targów polskie stoisko odwiedził Ambasador RP w Bukareszcie – Pan Paweł Soloch.

Gospodarka rumuńska po rozpoczęciu transformacji ustrojowej na początku lat 90. XX w. rozwijała się w innym tempie niż gospodarki pozostałych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Aktualne wskaźniki ekonomiczne Rumunii odzwierciedlają dynamiczne zmiany w ostatnich latach oraz korzyści płynące z akcesji kraju do UE. Według danych Eurostatu PKB per capita osiągnęło w 2023 roku 80% średniej unijnej, zarówno w Rumunii, jak i w Polsce. Oba kraje wyprzedzają pod tym względem m.in.: Węgry, Chorwację, Słowację, Łotwę, Grecję i Bułgarię. Inflacja i stopa bezrobocia są obecnie na poziomie ok. 5,5 %.

Rynek rumuński posiada duży potencjał handlowy i jest postrzegany jako atrakcyjny przez polskie firmy. Atutem polskich firm, które chciałyby zaistnieć na rumuńskim rynku jest dobra marka Polski w Rumunii, a także konkurencyjność cenowa polskich produktów.