W dniach 19-23 lutego 2024 r. w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA) odbyły się targi Gulfood, jedne z najważniejszych i największych międzynarodowych wydarzeń targowych dla branży spożywczej na świecie. Podczas tegorocznej edycji targów swoje produkty prezentowało ponad 5 500 wystawców ze 190 krajów, a liczbę odwiedzających organizator targów wstępnie oszacował na około 200 tys. osób.
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, zgodnie ze strategią określoną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w ramach realizacji działań promujących polskie artykuły rolno-spożywcze na rynkach zagranicznych, już po raz ósmy zorganizował na tych targach polskie stoisko narodowe pod hasłem Poland tastes good.
Stoisko zlokalizowane było w trzech sektorach branżowych: ogólnospożywczym, produktów mlecznych oraz napojów. Polską ofertę eksportową prezentowało łącznie kilkadziesiąt firm reprezentujących następujące grupy produktowe: owoce i warzywa, soki, żywność bezglutenowa, produkty piekarnicze, makarony, produkty przemiału zbóż, mięso i produkty mięsne, mleko oraz wyroby mleczne, w tym mleko w proszku, przyprawy, a także napoje i kawa.
Uroczystego otwarcia stoiska dokonał Ambasador Rzeczypospolitej Polskiej w ZEA Jakub Sławek wraz z Dyrektorem Generalnym KOWR Henrykiem Smolarzem oraz z zaproszonymi gośćmi, w tym przedstawicielami Dubai Municipality.
Polskie stoisko cieszyło się bardzo dużą popularnością i zainteresowaniem odwiedzających targi, a polscy przedsiębiorcy przeprowadzili liczne rozmowy z potencjalnymi partnerami biznesowymi, w tym z dystrybutorami oraz przedstawicielami sieci handlowych działających w całym regionie Bliskiego Wschodu.
Warto odnotować, że produkt jednej z firm obecnych na polskim stoisku narodowym uzyskał wyróżnienie w konkursie na najbardziej innowacyjny produkt „Gulfood Innovation Awards” w kategorii „Best snack & baked product”.
Na polskim stoisku narodowym odbywały się także pokazy kulinarne, podczas których zwiedzający targi mogli spróbować tradycyjnych polskich dań, serwowanych przez rodzimych szefów kuchni.
Eksport polskich produktów rolno-spożywczych do ZEA dynamicznie rośnie. W 2022 r. wartość eksportu wyniosła 126 mln EUR, co oznacza 55% wzrost r/r.